maandag 17 juni 2013

Kunstwerken in Oostende

Kunstwerken in Oostende

Oostende heeft heel wat kunst in de openbare ruimte. Met mijn GSM-kodak ga ik af en toe een kunstwerk fotograferen. Het ene bekender dan het andere. 

Mens en Technologie  - (Fernand Vanderplancken)


Fernand Vanderplancken

Al langer dan een halve eeuw is Vanderplancke intens begaan met vele disciplines van de beeldende kunst. De geboren Bruggeling kapt in hout, last in metaal, boetseert en modelleert in plaaster. Die laatste materie is de basis voor zijn bronzen beelden. En wat als het te koud is in zijn atelier? Dan ontwerpt hij in zijn werkkamer met het fijnste graveermateriaal medailles, gedenkpenningen en plaketten. Vanderplancke creëerde in 2003-2004 een geheel nieuwe en eigen discipline wood-scissel art of het schilderen met hout. In Vanderplanckes leven is kunst de hefboom. Elke vorm van kunst schenkt hem voldoening en met zijn beelden dankt hij hiervoor.



Mens en Techniek

Het standbeeld "Mens en techniek" staat tussen het stadhuis en het Mercatordok.
Het beeld werd uitgevoerd in opdracht van BASF België. Met dit beeld wil BASF zijn identiteit en rol in deze tijd van verandering bevestigen.
"In de 21e eeuw  zullen technische realisaties een steeds grotere impact hebben op mens en samenleving.. In deze context wil dit kunstwerkeen symbool van ontvankelijkheid en beweging zijn.

De Rock Strangers  - (Arne Quinze)


Arne Quinze ontwikkelde voor de stad Oostende een sculpturencluster onder de naam Rock Strangers: vreemde objecten die opduiken op locaties waar je ze het minste zou verwachten. Ze hebben een opvallend effect op de urbane en architecturale context van de omgeving. Quinze bekritiseert met zijn sculpturen de steeds sterkere veralgemening in de stedenbouw. Zijn Rock Strangers voegen echter een assertieve, kleurige noot toe aan de grijze, neutrale omgeving.



Pallas  - (Luk Van Soom)


Dit beeld, oorspronkelijk gemaakt in 1985 voor de expositie "Automobiënale" in het Middelheimmuseum van Antwerpen, werd aangekocht door het voormalige PMMK in 1986.

De achterliggende gedachte bij dit beeld is drieledig.
In eerste instantie verwijst de titel naar de legendarische citroën DS Pallas. Het beeld is geïnspireerd op de aerodynamische vorm van deze auto. Het futuristische zit in de staart, de stofwolk die hij achterlaat als hij voorbij zoeft.
Verder wijst de kunstenaar met dit beeld naar een spermazoïde, het dartele zaad dat een race houdt, net zoals de Citroën DS Pallas.
Als laatste verwijst de titel naar de godin van de heldere hemel: Pallas. Zij staat tevens bekend als de godin van de wijsheid en de de kunst.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten