vrijdag 28 september 2012

De Oostendse haven, leeg, stil en altijd maar kleiner


't Was een mooie ochtend in oktober 18 jaar geleden.  Het was de dag van de gemeenteraadsverkiezingen. Aan elke voordeur hing een papieren reddingsboei. Als we voor Johan Vandelanotte  stemmen zou de haven van Oostende terug volledig openbloeien. Bovenal de RMT zou zeker gered worden.
Amper verkozen vergeet Johan Vandelanotte zijn dure eed en ondertekend hij de opheffing van de RMT. Maar dat vormt volgens hem geen enkel probleem want er zou massaal nieuwe traffiek komen, o.a. met de Seacat. Je kan erover discutieren of de RMT te redden was. Feit is dat de politiek een grote schuld heeft aan de teloorgang van Oostendes trots. (verplichte aankoop van de Prins Filip bij Boelwerf Temse, de RMT die de laadbruggen zelf moest bekostigen en de RMT als paradijs voor politiek benoemden die een postje als directeur in Brussel kregen ...

Nu zijn we zoveel beloftes verder, hoe staat het anno 2012 met onze eeuwenoude haven?

Als je op t' koptje van t'hoofd staat en veel geduld hebt zie je af en toe nog eens een schip groter dan Yacht  of sloep binnen of buitenvaren. De haven is bijna even doods als de luchthaven.

Maar er zijn grootse plannen: Johan vandelanotte wil onze haven veranderen in een windenergie haven. Dit zou weer bijna 1000 werkplaatsen opleveren. Dat we daarom bijna geen haventraffiek meer hebben vind hij heel normaal. Op het kopstukkendebat van de 3 Oostendse verenigingen verkondige onze redder van Oostende zelfs heel trots dat de haventraffiek nog verder sterk zal dalen.... maar .... dat dat geen enkel probleem is. Wanneer hebben we dat nog gehoord?


Wat onze grote roerganger vergeet te vertellen is wat er met de haven zal gebeuren eenmaal de windmolens gebouwd zijn? Ik heb  misschien niet zo'n groot verstand, maar dan vraag ik me toch af wat het doel van een haven is? Ik dacht altijd dat aanvoer en vervoer van goederen, passagiers en visserij de belangrijkste activiteiten zijn? Wat zouden Antwerpen, Rotterdam en Zeebrugge zijn zonder traffiek?  Ik heb altijd gedacht dat er een verschil is tussen een simpel industrieterrein en een haven? Maar volgens de slimste mens van Oostende is dit dus niet zo ...

  
Sinds eeuwen is Oostende verbonden met de visserij. Als we al zelf al niets met de visserij te maken hebben kennen we wel iemand die visser is of afstamt van een vissersfamilie. De roden gingen de Oostendse visserij redden. Er kwam een nieuw autonoom bedrijf die de Oostendse visserij weer vooruit ging helpen. Natuurlijk met zo weinig mogelijk controle van de gemeenteraad. Yves Mirroir, schepen van de haven ontdekt gesjoemel, maar Vandelanotte verbood Mirroir om in te grijpen. (een gemeenteraadslid die een schepen verbiedt om in te grijpen!). Resultaat: Vismijn Failliet, overgenomen door de Vlaamse visveiling en een 1000 jaar oude traditie is op sterven na dood. Nu ontdekken we dat het deel van de visserijdokken die ze niet willen dempen nog havengebied zijn maar dat de kade zelf ingekleurd is als woonzone! Dat wil zeggen dat een schipper die z'n netten aan de kade herstelt dit zal doen in een zonevreemde zone. Begrijpen wie begrijpen kan.  Wedden dat de visserij binnen enkele jaren grotendeels zal verhuizen naar Zeebrugge.  (bron de Keizer van Oostende)




Gepensioneerden en 2e verblijvers; de nieuwe havenactiviteiten in de haven van Oostende?

Als je bekijkt wat er in Oostende allemaal gebeurt zou beginnen denken dat het enige doel van ons stadsbestuur is om alle economische activiteiten naar brugge te versassen ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten