dinsdag 25 september 2012

De puinhopen van 18 jaar socialistisch beleid in Oostende

Net voor de verkiezingen is het altijd interessant om eens terug te kijken naar wat er met onze stad gebeurd is sinds vorige verkiezingen.
Toen de socialisten het stuur overnamen na een eeuwigheid CVP dominantie lag de stad er verwaarloosd bij. We waren niet meer het eindpunt van de internationale snelwegen (die lopen nu naar Duinkerke en Calais) en de zeemacht was bijna volledig weg.

Gelukkig hadden we Johan Vandelanotte, hij beloofde dat hij Oostende weer uit het slop zou halen. Op de ochtend van de verkiezingen van 1994 hing bij iedere Oostendenaar een reddingsboei aan de deurklink. Super Johan ging ook de RMT redden.

De Oostendenaars, moe van het immobilisme van het Goekint tijdperk kozen massal voor verandering. De toenmalige CVP werd gedegradeerd tot 3e rangspartijtje.

Er zijn positieve veranderingen geweest, bijna alle straten zijn vernieuwd en zijn bestraat in rode klinkers. Dat je bijna geen onderscheid meer ziet tussen trottoir en straat kan geen beledsel zijn. Grote keizers en koningen bouwen grootse monumenten, in Oostende legt men rode klinkers. Maar zoals gezegd, de stad lag er troosteloos bij, en de meeste mensen zijn wel blij met nieuwe straten. Al bij al een goed punt voor dit stadsbestuur.

Maar de andere verwezenlijkingen van de de huidige coalitie zijn niet schitterend, of net wel als je de bedoeling hebt om alle Oostendse economische en positieve sociale activiteiten naar Brugge over te hevelen.

  • RMT Failliet ondanks beloftes van Johan Vandelanotte
  • Haven leeg, stil en kil ondanks havenvoorzitter Johan Vandelanotte
  • Luchthaven, ondanks de naamverandering naar Oostende-Brugge geen enkele extra passagier. (Naamsverandering dankzij Johan Vandelanotte)
  • Wegjagen van het hoger onderwijs (Ondanks het beruchte netwerk van Johan Vandelanotte)
  • Verhuis van meer dan honderd jonge Belgacom callcenter medewerkers naar Brugge uit de grote post. (Door ... )
  • Het failliet van de Oostende vismijn (Doordat de schepen voor de visserhaven niet mocht ingrijpen van Johan Vandelanotte) (bron De keizer van Oostende)
  • Het verlies van de Internationale treinen (Ik herinner me een interview waarin Johan Vandelanotte zei dat dit onbelangrijk is)
  • De Appartementenbouwwoede (Volgens Johan Vandelanotte zijn er nog te weinig appartementen)
  • Het uitgaansleven (Er zijn toch geen jongeren meer ...)
  • Sociale beleid (Alles gratis voor een bepaalde groep mensen? )
  • Wegjagen van jonge tweeverdiener gezinnen
  • Imago van stad is nu de stad van sociale gevallen
  • In Oudenburg is er geen op-en afrit richting Oostende? Het enige wat bij die afrit blijkbaar telt is Passendale ...
  • ...
Wat ik als simpele ziel niet begrijp is dat Oostende al zijn troeven, waar andere steden maar kunnen van dromen, de verdoemenis inhelpt. In de tijd van Goekint was het zeker niet goed. Maar wat de huidige coalitie doet is onze stad gewoon vernietigen.

Kaart met de afbakening van het Oostendse zeehavengebied. Als je goed kijkt zie je dat de rand van het visserijdok ook de rand van het havengebied is. Volgens dit plan is de kade van het visserijdok dus geen havengebied. Dit is echt de plaats waar ik een havengebonden activiteit wil opstarten ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten